איך להתחיל לבשל בריא

כולנו יודעים שעדיף לבשל ארוחות בריאות, אבל לא כולנו יודעים איך. למרבה המזל, ישנם כמה צעדים פשוטים שניתן לנקוט בהם כדי לשפר את התזונה גם אם אתם לא טבחים מדופלמים. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להתחיל.

העדיפו תמיד מזון מלא

המונח 'מזון מלא' מתייחס למוצרים של מרכיב בודד, כמו שמן זית, עוף או ברוקולי. ההיפך הוא מזון מעובד, שהם בדרך כלל מזונות נוחים יותר אך עם רשימה ארוכה של מרכיבים, שרבים מהם מלאכותיים.

אם תבשלו עם מזון מלא, תהיה לכם שליטה רבה יותר על מה שאתם אוכלים. כך קל יותר להיות בבקרה על התזונה ולהבטיח שהיא בריאה. עם מזון מלא תדעו בדיוק מה אתם אוכלים.

השתמשו בשומנים שונים

ידוע שיש שומנים טובים ושומנים רעים. באופן כללי, עדיף להשתמש בשמנים טהורים בבישול, כמו שמן זית, שמן אבוקדו או שמן קוקוס ולא בשמן צמחי גנרי. שמנים צמחיים מכילים חומצה לינולאית שבחימום משחררת חומצות שומן רב בלתי רוויות הגורמות להשמנה, מחלות לב ומחלות אחרות.

אל תזניחו את המלח

קיים מיתוס נפוץ לפיו צריכה גבוהה של נתרן עלולה לגרום למחלות לב. עם זאת, אין למעשה עדות לכך, במיוחד כשמדובר באנשים ללא נטייה גנטית למחלות לב. מלח עוזר לחדש את האלקטרוליטים, כך שאם הרופא לא המליץ אחרת, ניתן להשתמש בו כדי לתבל את האוכל שלכם. אפשר גם להפוך את האוכל לטעים יותר עם פלפל גרוס, פפריקה, שום וכדומה.

הכינו את סביבת העבודה

לא תרצו לבשל ולא תיהנו מבישול אם לא נוח לכם במטבח שלכם. לכן חשוב לוודא שהוא מאורגן ומכיל את כל מה שאתם צריכים, ושנעים לכם לשהות בו. חשוב גם להקדיש זמן כדי לפנות את מקום העבודה ולהחזיר למקום כל דבר מזון, כלי מטבח וגאדג'טים שאתם לא צריכים ופשוט תופסים מקום.

התחילו לתכנן את הארוחות שלכם

אם אתם רוצים להיות בטוחים שאתם אוכלים ארוחות בריאות, הקדישו זמן לתכנון מראש. בתחילת כל שבוע, הקדישו כמה דקות לחשוב על התפריט שלכם לימים הקרובים ולהכין רשימת קניות. כך יהיה לכם קל יותר לרכוש מזונות מלאים ומרכיבים בריאים. אם אין לכם תוכנית מוכנה מראש ואתם עסוקים וממהרים, סביר יותר שתפנו לחלופות לא בריאות.

הקדישו זמן לבישול

בנוסף לתכנון הארוחות, חשוב גם לתכנן את הלו"ז ולוודא שיש לכם זמן להכין אותן. הכנת ארוחה טעימה ובריאה לא בהכרח דורשת הרבה זמן, אבל אם לא תוודאו שיש לכם את הזמן הדרוש, יש סיכוי גבוה יותר שתבחרו במשהו לא בריא כמו מזון מוכן. אפשר לנצל את הזמן הפנוי כדי להכין את המרכיבים מראש. למשל, לחתוך ירקות או לחלק בשר למנות.

חפשו חלופות בריאות

אתם בוודאי מרגישים שהמאכלים האהובים עליכם אינם בריאים ושאין מה לעשות בנידון. ברוב המקרים זה לא נכון ואפשר למצוא אלטרנטיבה בריאה. לדוגמה, אם אתם אוהבים פסטה, אז במקום פסטה רגילה אפשר להכין פסטה על בסיס חומוס או עדשים. במקום כריך, אפשר לעטוף מנה בחסה. עם קצת יצירתיות, אין ספק שתמצאו דרך להפוך את המאכלים האהובים עליכם לבריאים.

שנו את שיטות הבישול

הייתה תקופה שבה בישול בריא הסתכם באידוי, בישול במים וללא שומן. כיום יודעים ששומנים בריאים עוזרים להרגיש ולהישאר שבעים, מה שאומר שתאכלו פחות. בכל הנוגע לשיטות בישול, ניתן להשתמש באידוי ובבישול במים, אך ניתן להשתמש גם בשיטות של חום גבוה, כמו צלייה, או בישול איטי בחום נמוך.

לדוגמה, ניתן בקלות לצלות ירקות. התוצאה טעימה ובריאה. בישול איטי עושה פלאים לבשר אם יש לכם סבלנות והתוצאה גם היא טעימה ובריאה.

השקיעו בציוד

בישול עם ציוד באיכות ירודה הופך את המשימה לקשה הרבה יותר ממה שהיא צריכה להיות. אם אתם מתכוונים לנסות לבשל באופן קבוע, מומלץ מאד לרכוש סכין שף באיכות טובה, מחבת עם ציפוי נון-סטיק, סיר, קרש חיתוך, כוס מדידה וכפות מדידה, וניירות אפייה.

פריטים אלה הם המינימום הנדרש במטבח ביתי. אם יש לכם אפשרות כלכלית, תוכלו גם להשקיע במכשירים מתקדמים יותר כמו סיר אינסטנט ומעבד מזון. ככל שהציוד איכותי יותר, כך הבישול יהיה פחות מפרך.

חפשו מתכונים מרגשים

אם אתם לא אוהבים את האוכל שאתם מבשלים, לא תחזיקו מעמד זמן רב כטבחים בריאים. הקדישו זמן לבחון מתכונים שמושכים אתכם. כך תהיה לכם מוטיבציה לבשל ולשמור על התזונה. במצב אידיאלי תיהנו גם מתהליך הבישול וגם מהתוצאות שלו. התחילו בהכנת רשימה של המנות האהובות עליכם ואז בדקו אם ניתן להפוך אותן לבריאות יותר על ידי החלפת מרכיבים או תהליך הבישול. תוכלו גם לעיין במתכונים כאן באתר, המציעים המון רעיונות לארוחות בריאות.